úterý 30. dubna 2019

Cyklón

     Prší, pořád silněji a silněji. Před pár dny jsem viděl na meteo mapě cyklón kopírující pobřeží Madagaskaru. Je to Kennet, který způsobil mohutné škody v Mozambiku a ovlivňuje počasí v celé oblasti Mozambického kanálu, což je oceán mezi Afrikou a Madagaskarem. Na našem ostrově Ile aux Nattes v noci bičují proudy vody náš bungalow a tak se raději den před odletem stěhujeme na větší ostrov Saint Mary, kde je přístav, abychom měli jistotu, že se dostaneme na loď, kdyby se situace zhoršila. Na cestě potkáme pizzaře od Boba Marleye, který říká blbou angličtinou něco o tom, že velká loď zítra nepojede, kvůli cyklónu, ale počasí je zrovna teď příznivé, tak tomu moc nevěnujeme pozornost. Navíc, když se ubytujeme v hotelu Freddy u přístavu, vidíme připlouvat naší zítřejší loď, která přivezla pasažéry. Jsme v klidu i tehdy, když se večer bavím s majitelem hotelu, samotným Freddym, který mi naznačuje, že je špatné počasí, a že loď asi nepojede. Martinka si v klidu vykládá karty, já na ty indície brzy zapomínám.
     Ráno vstáváme v půl čtvrté, abychom byli dle instrukcí ve čtyři u budky kanceláře El Condor. V noci byl velmi silný vítr a průtrže. V jednu chvíli se vše utišilo, tak z okna pozoruji nebe, které je najednou jako zázrakem čisté a září na něm hvězdy. Náhle nebe protne žhavá čára „padající hvězdy“. „Honem si něco přej!“, bleskne mi hlavou a přeju si, ať se nám podaří se z ostrova dostat v čas a v pořádku, abychom stihli naše letadlo do Evropy. Po vylodění na pevnině před sebou máme ještě asi dvanáct hodin jízdy autem po neudržovaných silnicích, navíc jsou zprávy, že jsou na nich popadané stromy a jsou blokovány kamiony.
     Ve čtyři jsme tedy na místě. Přístavní městečko hluboce spí. Jsme tu první. Po chvíli se objevuje tuktuk a jinak nikdo. Po zkušenostech z Toamasiny je to divné, protože tam už v tuto dobu čekali pasažéři se zavazadly. Během půl hodiny se objeví další tuktukáři a nabízí nám své služby. Když zjistí, že čekáme na loď, říkají: „jděte domů, dnes žádná loď nejede, kvůli cyklónu, zákaz!“ Nechce se nám tomu věřit, ale opravdu žádní cestující tu nejsou. Nikde ani žádná cedule, upozornění, nic, a v budce společnosti také nikdo. Hledáme telefonní číslo na lodním lístku a snažíme se dovolat Falymu, pak ještě do kanceláře El Condor. Nedaří se spojení. Zjišťuji, že je to proto, že v jednu v noci skončila platnost místní, měsíční SIM karty. To je přesně to, co v takovou chvíli potřebujeme!
     Marťa se začíná aktivizovat do módu „krize“. Snaží se dostat z tuktukářů max informací, ale oni nerozumí anglicky, my francouzsky. Nakonec, opět rukama a nohama jednomu vysvětlí, že potřebujeme telefonovat a z jejich mobilu voláme Falyho. Hlasová zpráva je pro nás zprávou o tom, že v pět hodin zřejmě ještě spí. Jiný tuktukář se nabízí, že nás odveze domů k muži, který sedí v kanceláři El Condora, aby nám podal informace k tomu, co se děje. V tuto dobu v tom nevidím smysl, ale Marťa je přesvědčená, že je to dobrý nápad. Jedeme asi pět set metrů a zastavujeme před prkenným domkem. Tuktukář nejprve troubí, Marťa po chvíli už buší pěstí do dveří. Nic se neděje, nikdo neotvírá, tohle nám nic nepřinese. Vracíme se zpět do přístavu a horečnatě dáváme dohromady krizový plán. Musíme sehnat SIM kartu nebo se někde napíchnout na Wifi, sehnat Falyho, ten jediný je schopen rychle jednat a zařizovat v místním jazyce, co je potřeba. Musíme zajít do kanceláře Air Madagaskar, kolem které jsme včera šli a zjistit, jaké jsou možnosti odletu z ostrova. Už víme, že v pondělí a v úterý nelétají. Třeba zítra něco poletí, ale to už máme stejně náš spoj do Evropy pryč a budeme muset dávat dohromady jiné letecké spojení. Možná doletíme domů o pár dní později, ale bude nás to stát hodně a hodně peněz. Proto se také musíme ujistit, kolik vlastně máme na kartách k dispozici a nechat si z domova něco doplnit. Blíží se šestá a kolem přístavu se pomalu objevují první lidé. Veškeré obchody se však probudí až tak v devět hodin. Zkusíme se vrátit do hotelu Freddy, kvůli Wifi, tam je však mrtvo, nikdo nikde, jen noční hlídač, který neumí zřejmě ani číst. Ten nám nepomůže. Bereme si znovu klíče od pokoje, necháváme zde batohy a jdeme hledat nějaký hotel, kde mají Wifi. Jeden takový nacházíme, ale nikdo v něm není. Wifi jim ale běží a je zaheslovaná. Když už chceme odejít, objeví se nějaký zřízenec, který nám stále chce ukazovat pokoj, než pochopí, že chceme heslo. Cestou internetového volání pak zajišťujeme převod peněz na naše karty a opět, jako již mnohokrát nás zachraňuje Luci.
     Vracíme se zpět do přístaviště. Je tam stánek operátora, u kterého můžeme koupit nebo dobít SIM. Je však zavřený a tak čekáme a čekáme a čekáme. Opět jsme středem zájmu tuktukářů, když v tom! Volá Faly! Sám od sebe. Aha, on se na nás dovolá, i když my nemáme kredit. Martinka mu hned dává základní informace o naší situaci, že do Mahamba nemáme šanci se dnes dostat a že člověk, který tam na nás čeká s autem, už musí mít také informaci, že žádné lodě nevyjedou. Faly navrhuje, ať jedeme jinou společností na jiné místo na pevnině, že tam našeho řidiče pošle. Dobrý nápad, jenže žádná jiná společnost tu není a žádná loď nesmí na oceán. Martinka vrazí telefon prvnímu tuktukáři, aby to Falymu potvrdil s pozice místního znalce. Další návrh Falyho tedy zní, dostat se na letiště na ostrově a sehnat soukromé letadlo. To by tady mělo fungovat a nás to vůbec nenapadlo. Musíme rychle na letiště! Mezi tuktukáři nastává rozruch, kdo nás tam poveze, ale jednoznačně bereme toho, co mluvil s Falym, protože umí malinko anglicky. Sice zrovna někam jel s plným tuktukem zboží, ale vše hned vykládá, abychom se vešli. Nejdřív musíme opět do hotelu pro batohy, pak na letiště. Máme novou naději!
     Letiště je vzdálené asi půl hodinky jízdy z přístavu, ale my na něj nedojedeme. Tuktukář nás přiváží do nejluxusnějšího rezortu na ostrově, kousek od letiště. Nejprve nechápeme proč, ale záhy zjišťujeme, že zde organizují soukromé lety a hlavně, na recepci se domluvíme anglicky. Martinka opět přebírá veškerou iniciativu a vypadá to, že bychom mohli odletět malým letadélkem do Toamasiny za 15.000,- Kč. Je to dost peněz, ale v téhle situaci je to možnost, jak nepřijít o letenky do Prahy. Manažerka recepce začíná shánět pilota a my si můžeme s malou úlevou jít dát kafe do jejich restaurace. Je osm hodin a mohli bychom být v Toamasině ještě dříve, než lodí. Martinka nachází stříbrňák, madagaskarskou minci. Tohle musí přinést štěstí. Moře bouří, mraky se opět stahují.
      Když se vrátíme do recepce, čekají na nás špatné zprávy. Pilot odmítá letět do Toamasiny, prý je tam zavřené letiště kvůli cyklónu. Ještě je varianta, že jiný pilot by nás vzal přímo do Antananariva, ovšem již za 30.000,- Kč. Začíná přituhovat. Navíc teď není možné s pilotem mluvit, je někde ve vzduchu a musíme čekat, až přistane. Mezitím Martinka s manažerkou hledají další možnosti, projevujeme totiž mdloby nad těmi částkami. Komunikují spolu po telefonu i s Falym, který už přesouvá našeho řidiče do Toamasiny, kdybychom tam letěli, ale my už víme, že je tam zavřené letiště. Když to Faly ověřuje, zjistí, že ve dvě hodiny by pro nás mohlo přiletět letadlo do Toamasiny, ovšem už za 36.000,- Kč. Přituhuje víc a víc. Kolem deváté nás manažerka informuje, že dává dohromady cestující pro soukromý let do Antananariva, cena už je na 60.000,- Kč. Nemáme však ztrácet naději, nějak to zařídí.
    Vracím se k původní myšlence, dostat se do pravidelné linky za dva dny do Antananariva a zorganizovat si let do Evropy odtamtud kamkoli, protože to musím zvládnout levněji, než za 60.000,- Kč. Jenže zákaz plavby nebo letů může trvat x dní.
Náhle se rozjasnilo nebe. Slyším burácení leteckého motoru a skrze stromy vidím přistávat letadlo. CO?! Manažerka na to reaguje také a okamžitě zvedá telefon a někam volá. Zřejmě letiště. Něco se děje a my jsme napnutí jako struny. Manažerka pokládá telefon a říká: „Kde máte zavazadla?“
    „Máme je tady, to jsou ty dva batohy.“
Manažerka vzrušeně, ale s úlevou: „Výborně, musíme rychle na letiště, za deset minut vám to letí!“Martinka skáče radostí po vstupní hale rezortu, já se ptám za kolik? Manažerka váhá, že snad nejvíc 12.000,- Kč. V tuhle chvíli kalkulačka v hlavě stejně nefunguje, emoce z nahromaděného stresu vše blokují. Dokonce i štípance od moskytů přestávají svědit. Nasedáme do tuktuku i s manažerkou, která jede s námi s tím, že nás do letadla dostane. Letiště je opravdu kousek, pořád tomu nevěříme, vbíháme do maličké odbavovací haly, předkládáme pasy, váží nám batohy a pak sdělují cenu: „4.200,- Kč za oba!“ Zase nemůžeme uvěřit, jak je tohle možné?

„Máte speciální cenu za malá zavazadla.“

     V tuhle chvíli se chce i chlapovi brečet vděčností, ale nebrečím, i když Martinka má také zalité oči. Líbám manažerku ze všech stran, loučíme se a pelášíme ke kontrole zavazadel. A za chvíli sedíme v malém tryskovém letadle s dalšími dvaceti cestujícími. Sedadla jako v první třídě, káva, džus a čipsy zdarma. Co se to stalo? Jak se to stalo? Ostrovy Ile aux Nattes a Saint Mary se pod námi vzdalují, mraky se zavírají. Během tři čtvrtě hodiny přistáváme na letišti v Antananarivu. Místo nejistých patnácti hodin útrpné přepravy po moři a po zemi jsme za chvilku na letišti. To, že budeme dvanáct hodin čekat na náš let nám teď připadá velmi přitažlivé.


     Na letišti dobíjím SIM, dáváme zprávy domů. Řidiči, který pro nás jel do Mahamba necháváme peníze u Falyho kamaráda na letišti. Můžeme se jít konečně najíst, vždyť je právě doba oběda.